Svar: Lære at drikke vand

2. april 2024

Alder:
5 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål om, hvordan du lærer din dreng at drikke vand, og hvor meget vand, han egentlig skal have :)

Det lyder faktisk meget fint, det du fortæller. Lige nu er han igang med skemaden, hvilket går rigtig godt. Du fortæller, at han tilbydes mad i hånden og allerede er i stand til at finde sin mund og selv gumle på dette - og han elsker det! Derudover får han flaske, og du er ikke umiddelbart i tvivl om, at han får mælk og dermed væske nok - det er alt sammen super fint.

Når han skal lære at drikke vand, så er det faktisk en god idé netop at tilbyde dette sammen med skemaden. Nogle børn har lettest ved at lære det, hvis de drikker af et lille bæger, som du har fået anbefalet, men andre børn har lettere ved at lære det, hvis de får lov til at drikke af en kop med to hanke. Det kan være en gammeldags tudkop, som han selv kan hjælpe til med at holde, og hvor vandet løber til ham, når blot koppen tippes lidt. Tuden kan hjælpe med til, at vandet løber ind i munden, og når der ikke er modstand, så er det lettere for ham at finde ud af at drikke.

Derudover så har jeg hørt rigtig godt om Mushie Tudkop/Trainer Sippy Cup. En mødregruppe har fortalt mig, at netop denne faktisk kan bruges af de mindst ...

Annonce

... børn, hvor mange andre drypfri kopper skal børnene være ældre for at finde ud af... så den kan også forsøges:)

Med hensyn til væskebehov, så skal hans behov for væske stadig stilles via flasken, og det er vigtigt, at du fortsætter med at tilbyde ham flaske mere eller mindre, som han har fået før. Når han bliver 6 måneder, vil han sandsynligvis kunne begynde at sove igennem uden en flaske midt nat (måske gør han det allerede, da du skriver, at han får en del flasker i løbet af dagen:)). Og når han bliver 7 måneder, vil antallet af flasker ofte kunne sættes lidt ned - og gradvist vil han naturligt blive bedre til at drikke vand af en kop, så en del af væskeindtaget stilles den vej igennem, men det er ikke endnu.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Lige nu er det blot vigtigt, at han øver sig og vænner sig til at drikke vand og dermed få noget andet at drikke end mælk. Det er lige nu kun smagsprøver, og dermed ganske små mængder vand, som han skal have dagligt. Og øvelser gør mester:)

Du skal naturligvis holde øje med hans bleer. Det er den bedste indikator af, om han får væske nok. Det er vigtigt, at han tisser godt, og at hans urin ikke virker koncentreret og gul. Men derudover så lyder det som om, at han er godt på vej:)

Rigtig meget held og lykke, og fortsat god appetit:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!